Inleiding.

Schitterende natuur, spectaculaire ravijnen, heerlijke stranden en leuke dorpjes. Dat is Gran Canaria.
Wij maken een trip langs mooie plekken van dit eiland. Door een ruig binnenland met wisselende landschappen en interessante plaatsen.
Dit is ons vijde bezoek aan dit veelzijdige eiland.

AANKOMST     -     Dinsdag 15 januari 2019    -    1.

Met twee truien aan stappen we heel vroeg in de ochtend de deur uit. 's Middags wandelen we in korte broek de straat op in Playa del Ingles. Het is voor het eerst dat we in de winter op zonvakantie gaan. Dat is wel wennen.
De reis naar dit eiland is prima verlopen. Met een paars busje van Alltours (nooit eerder van deze organisatie gehoord) zijn we naar het appartementencomplex Nara gebracht. De buschauffeur stopte eerst bij CC Yumbo waar hotel Nayra tegenover ligt. Nee, dit is niet goed, zeiden wij. Gelukkig is dit bekend terrein voor ons want het is ons vijfde bezoek aan deze streek. Wij kennen deze wijk dus best wel goed en om nu 12 minuten met onze koffers te gaan lopen zagen we niet zo zitten. Zeker niet met 22 graden. De beste man moest even zijn navigatie gebruiken en daarna waren we snel op het juiste adres.

Door een leuk hekwerk met bloemen komen we op het kleinschalig terrein met een paar trappen. Ons wordt appartement nr. 101 aangeboden, aan het eind van de rij op etage 0. Dat is net onder straatniveau. Totaal zijn er drie woonlagen die in een flauwe S bocht liggen. Kleine tuin, zwembad plus kunstgrasstrook met ligbedden. En bij dat zwembad een bar met terras.

Het 2-kamerappartement heeft een keukenbar als afscheiding naar de woonkamer. Het is ruim genoeg voor 2 personen. Alles wat men nodig heeft is aanwezig…behalve een schaar.
Eerst de koelkast maar eens gaan vullen met de boodschappen die we halen bij de Spar in het winkelcentrum CC Cita, hier 2 blokken vandaan.
Dan een hapje eten op ons zonnige terras. De verdiepingen boven ons hebben slechts een balkonnetje. Zitten we toch niet verkeerd. Ook is de zon bij ons appartement het langst aanwezig.

De kust is vlakbij en we kuieren die kant op. Maar onderweg gaat het wel erg hard waaien. Op een van de vele terrasjes drinken we wat voordat we naar de duinen wandelen. Over de boulevard want de wind is te krachtig. De duinen van Maspalomas is een uniek stuk natuurreservaat. We hebben er goed zicht op.
We komen tot het punt waar de duinen zo hoog zijn dat het zand ons in de ogen waait. Hier gaan we terug voor we gezandstraald worden. Die wandeling doen we later nog wel eens.

De maaltijd nemen we bij La Estancia, een Algerijns Steak House dat al jaren op de 1e etage zit van CC Cita. De obers zijn dezelfde mensen en de inrichting lijkt ook nauwelijks veranderd. De schnitzels zijn overheerlijk! Bovendien worden de gasten extra verwend met een glaasje sangria bij binnenkomst en een voorgerechtje, plus een glaasje brandy of likeurtje bij het afrekenen.
We komen er tijdens deze vakantie achter dat er overal een drankje wordt gegeven bij het afrekenen. Zelfs in een bar waar je alleen maar een wijntje hebt zitten drinken. Het likeurtje is wel heel lekker kan ik vertellen. Het is een rum met honing drank, een specialiteit van het eiland.